Om oss‎ > ‎

Om Miljöpartiet i New York

Vad ska en lokalgrupp på andra sidan Atlanten hålla på med egentligen? Här är det vi kommit på hittills men hör av dig om det är något som du tycker saknas – tanken är att låta listan vara ett levande dokument. Hittar vi på fler saker så lägger vi helt enkelt till dem. Och är det något som visar sig tråkigt så gör vi något annat istället.

Ambassadörsskap
I och med att Miljöpartiet nu officiellt finns på plats i New York hoppas vi kunna fungera som goda värdar för intresserade svenskar som kommer på besök. Redan inbitna miljöpartister, näringslivsrepresentanter, nyfikna turister, politiska motståndare, egna företagare – alla ska känna att det finns en aktiv grupp med lite koll man kan vända sig till. Kanske kan vi ordna event, tipsa om att Crosby Hotel odlar sina egna grönsaker på taket eller bara gå ut och ta en öl och diskutera Occupy Wall Street. Redan nu har vi hunnit ta emot Svensk Handels delegation från västsverige för att diskutera hållbar stadsplanering och lokalpolitiker från Haninge och Örebro för att inspireras och utbyta tankar och erfarenheter.

Informationskanal för svenskar i NY
När man flyttar utomlands ändras medievanorna och det kan vara svårt att hålla koll på allt som händer hemma i Sverige. MPNY ska jobba med att bevaka nyhetsflödet i Sverige och se till att det som är relevant för miljöpartister når oss här i New York. Det kan handla om allt från en debatt i SVT till en ny dokumentärfilm eller utformandet av det nya partiprogrammet. Läsa – dela – diskutera, helt enkelt.

Inspiration for MP i Sverige
På samma sätt vill vi vara en kanal för att partikompisar i Sverige ska kunna hålla sig uppdaterade på intressanta saker som händer i New York och USA. Vi skickar vidare intressanta grejer vi hittar och läser – ibland mer organiserat, ibland bara genom att posta en länk på Facebook.

Politiskt engagemang
Att vi befinner oss utomlands betyder inte att vi inte kan engagera oss i svensk politik. Som medlemmar i Miljöpartiet har vi samma rätt som andra att skriva motioner, rösta på stämmor eller delta i kongresser och möten. MPNY ska underlätta för våra medlemmar att vara politiskt aktiva på distans. Vi kan jobba med varandra eller medlemmar i Sverige vid behov.

Medlemsvärvande
Att se till att MP får fler medlemmar är bra för oss alla – det ger oss större ekonomiska resurser och gör våra gemensamma och individuella röster starkare. MPNY ska jobba för att värva medlemmar bland svenskar i New York genom informationsspridning och event.

Kommunikation
Det råkar falla sig så att flera av oss som är med i MPNY jobbar med reklam eller marknadskommunikation. Det är därför naturligt att tänka att vi kanske kan bidra till Miljöpartiet också på hemmaplan med vår kunskap. Idéande, formgivning, programmering - egentligen är vi en hel liten kommunikationsbyrå om vi lägger ihop våra individuella kompetenser. Klart att vi ska utnyttja det.